Yhteiskunta ja uskomukset
Kaikki ihmiset käsittelevät ympäröivää maailmaa jossain määrin irrationaalisesti, sillä kaikkien ymmärryksen taso on rajallinen. Rationaalisuudessa kyse on ymmärryksen tasosta, jossa ihminen pystyy käsittelemään realiteetteja ja sen ympäröivää memeettistä dogmaa, eli puhuttua, luettua ja näin ollen ymmärrettyä kieltä rehellisesti ja tätä kautta tulkitsemaan ja kasvattamaan ymmärrystään ympäröivästä maailmasta.
Ihmiset näkevät itsensä johdonmukaisena ja loogisena, mutta he omaavat ison määrän virheellisiä ja keskenään
ristiriitaisia olettamuksia yhteiskunnasta, ihmisistä ja maailmasta, eli
siitä miten maailma oikeasti toimii. Nämä olettamukset ovat
syvälle kulttuuriimme iskostuneita ja monesti rakenteellisia ja
lähtökohtaisia olettamuksia, joiden päälle me rakennamme omaa
henkilökohtaista maailmankatsomustamme ja suhdettamme ympäristöömme. Nämä
ajatukset eivät aina ole rationaalisia tai ainakaan perusteltu
rationaalisesti, ja jos ihminen niitä lähtee kyseenalaistamaan
tulee hän kokemaan yhteisönsä paheksuntaa ja hyljintää, koska yhteisölle ja yhteiskunnalle nuo myytit ovat elintärkeitä.
Totuus yhteiskunnan uskomuksista ja rakenteista piilotetaan
ideaaliin. Tätä piilottamista tehdään yhteiskunnallisesti
ylhäältä alaspäin media- ja opetuskanavia pitkin, mutta myös kansalaiset itse pettävät
itseään ideaaleilla ja painostavat toinen toisiaan uskomaan niihin. Tätä ideologista näkemystä ei valtaapitävien taholta
kyseenalaisteta, ellei poliittinen tilanne sitä vaadi. Muussa tapauksessa yhteiskunnalliset myytit pysyvät kritiikin yläpuolella, jotta kansalaiset voivat elää uskossa ja
hurskaudessa.
Eikä tietenkään yksittäinen kansalainen kyseenalaista mitään, ellei hänen
ympäristössään esiinny ravisuttavia vastoinkäymisiä, jotka pakottavat ihmisen heräämään ja kyseenalaistamaan myyttejä. Nämä siksi, että kansalaisen hyvinvointi on ollut täydessä ristiriidassa myytin kanssa.
Terveessä yhteiskunnassa yhteiskunnallinen dogmatiikka rakentuisi kansalaisten hyvinvoinnnin, turvallisuuden ja edun ympärille, ja näin ollen eivät olisi ristiriitaisesti kansalaisten hyvinvoinnin kanssa, mutta harvemmin yhteiskuntaa on alettu rakentamaan puhtaalta pöydältä ja rationaalisesti kestävyyden ja hyvinvoinnin pohjalta.
Historiallisesti on huomioitava, että uusien yhteiskuntien synty tai
vanhojen yhteiskunnalliset vallankumoukselliset rakenne- ja
arvomuutokset ovat tapahtuneet verisesti miekan kautta, koska vain veristen vallankumousten myötä on syntynyt tarvittava sotilaallinen voima pakottamaan muutoksia. Yleensä
yhteiskunnallisen vallan kaapannut osapuoli on hyväksynyt aikaisemman yhteiskunnan uskonnollisen arvopohjan, tai perustunut uuden arvomaailman valloittaneen johtajan jo olemassa olevaan
henkilökulttiin ja tuon kulttihahmon omiin teologisiin
oppeihin. Näin ollen historiallisesti yhteiskunnallista rakentamista ei
ole tapahtunut rationaalisesti, eikä monet arvopohjat joista me ammennamme omia arvojamme ole lähtöisin rationaalisuudesta.
Valtaapitävien tahojen tärkein tehtävä on ylläpitää tämä ideaali
ihmisten uskossa, jotta uusia kilpailevia arvopohjia ja henkilökultteja ei synny. Tämä on juuri sitä joukkopsykologiaa politiikka
perustuu. Irrationaalisessa yhteiskunnassa johtavat tahot joutuvat tarjoamaan kansalleen hallitsevan ideologian puolesta leipää
ja sirkushuveja, jotta dogmaattiset lupaukset ideaaleista tuntuvat
kansalle todellisilta, eikä koko yhteiskunta ala hajoamaan. On myytävä lupauksia ja mahdollisuuksia,
jotka ovat aivan kulman takana saavutettavissa, mutta eivät
kuitenkaan koskaan tapahdu tai ole käsillä. Lupaukset
mahdollisuuksista ja vauraudesta pitävät ihmiset ruodussa. Kun
ihmiset ymmärtävät, että mahdollisuudet ovat olemattomat ja
lupaukset tyhjiä alkaa yhteiskunta hajoamaan, etsimään uutta ideologiaa, johtajaa ja lopulta kapinoimaan.
Dogma vaatii taakseen väkivaltaa
Niin kuin dogma on yhteiskunnalle tärkeää, niin myös
yhteiskuntaa valvovat ja väkivaltaa säätelevät virkavaltaa edustavat tahot ovat yhteiskuntajärjestyksen kannalta tärkeitä. Monopolisoitu väkivalta eli
voimankäyttö yhteiskunnallisten auktoriteettien taholta kuten puolustusvoimien ja poliisin toimesta on yhteiskunnan kannalta tärkeää. Koko juridinen järjestelmä rakentuu sääntöjen valvontaan ja sääntöjen rikkojien rankaisemiseen. Aina kuitenkin on
ihmisiä, jotka eivät sopeudu ja ylläpidä yhteisiä sääntöjä
ja uskomuksia. Ne ovat juuri niitä ihmisiä, joista virkavallan
pitää tehdä esimerkki, jota kansa tietää mitä seuraa jos
sääntöjä ja uskomuksia rikotaan. Virkavallan on pidettävä kansa
pelokkaana ja ruodussa. Vaikka dogman, uskontojen ja ideologioiden luominen ja
ylläpitäminen ovat tärkeitä työkaluja yhteiskunnan hallinnassa,
niin ne eivät yksin riitä. Väkivaltakoneiston ylläpito ja voimien
näyttö on tapahduttava yhdessä dogmaattisten uskomusten ja
ideologian kanssa, jotta tarvittava ilmapiiri saavutetaan.
Yhteiskunnan väkivaltakoneiston rakenne koostuu yksityisistä ja julkisista palveluntarjoajista. Armeija, poliisit ja muut
turvallisuusalan ammatit perustuvat juurikin väkivaltaan, eli
voimankäyttöön tai sen kanssa pelotteluun. Armeija ja poliisit ovat julkisen puolen voimankäyttäjiä, kun taas vartijat ja järjestyksenvalvojat edustavat yksityistä väkivaltakoneistoa. Aina on niitä naiveja ihmisiä, jotka eivät halua myöntää yhteiskunnan ja väkivallan keskeistä symbioosia. Se saattaa pelottaa ja usein tuntua vastenmieliseltä ajatella, että oman yhteiskunta pohjustuu rakenteiltaan samaan barbaariseen väkivaltaan, kuin kaikki ne muut valtiot historiassa ja nykypolitiikassa, joita ihmiset haluavat paheksua niiden väkivaltaisuuden takia. Niin moni ihminen ei halua ajatella näin, ja siksi haluaa uskoa, että juuri heidän yhteiskunta on jotenkin erityinen ja muita edellä.
Tästä syystä on niitä ihmisiä, jotka eivät halua nähdä poliisia, vartijoita ja muita yksityisten turvallisuuspalvelutarjoajien olevan tekemisissä voimankäytön ja väkivallan kanssa. Väkivalta ja voimankäyttö nähdään hetkellisenä ja pienenä paheena, kun se on ideologisessa linjauksessa yhteiskunnallisten arvojen kanssa. Tästä syystä joka päiväinen poliisin, vartian ja järjestyksenvalvojan työ ei nähdä lähtökohtaisesti väkivaltana ja voimankäyttönä, koska valtaosa tottelee ja myötäilee auktoriteetteja. Se ei kuitenkaan muuta sitä, että yhteiskunnallisten sääntöjen rikkominen johtaisi voimankäyttöön ja rankaisuun. Yhtälailla poliisit kuin ovimiehet
joutuvat aika ajoin käyttämään voimakeinoja sääntöjen rikkojia vastaan.
Väkivaltakoneiston tärkein tehtävä on ylläpitää yhteiskuntaa,
yhteiskuntahierarkiaa, ja turvata yhteiskunnallisten rattaiden pyörimistä ja
yhteiskunnalle tärkeitä yksilöitä.
Modernissa yhteiskunnassa on monia dogmaattisia arvoja. Demokraattisessa tasa-arvo dogmatiikassa on luotu illuusio siitä, että
yhteiskunta olisi valvotusti ja säädellysti tasa-arvoinen siinä mielessä, että
yhteiskunnallisten sääntöjen ja dogman valvojat ja valvottavat olisivat
samalla viivalla. Totuus kuitenkin on, että näin ei ole. Jatkuvia rikkomuksia tapahtuu virkamiestasolla, joista mutro-osa koskaan tulee julki. Tuosta virkarikkomuksistaan kiinnijääneistä osa pääsee varoituksillaja vain osa kokee minkäänlaista rangaistusta tekemistään rikkeistä. Sitten rangaistukset ovat niin lieviä, ettei niillä ole minkäänlaista vaikutusta muihin rikkeitä tekeviin virkamiehiin.
Kuitenkin samaan aikaan muualla joku tavallinen rakennustyömies tekee pimeänä duunia ja saa veropetoksesta suuremman tuomion kuin virkamies, joka tekee saman luokan rikoksia. Epäoikeudenmukaisuus pitäisi olla kaikille asiaa vertaileville selkeää, mutta silti yhteiskunnallinen dogma tasa-arvosta pysyy ja pysyy. Tämä siksi että läpisosialisoidulla dogmaan ehdollistetulla ihmisellä on vahva luottamus ja usko sisäistettyyn dogmaansa, eikä omat huomiot ja tapaskohtainen rationaalisuus ole tarpeeksi voimakas ravisuttamaan ja rikkomaan uskoa dogmaan. Kansalaiset pitää saada haluamaan pitämään itsensä karsinassaan vaikka se olisi hänen kannaltaa irrationaalista. Tämä saavutetaan niin, että rankaisu dogman kyseenalaistamisesta on niin radikaali ja kallis, etteivät kansalaiset halua lähteä kokeilemaan onneaan.
Näin ollen yhteiskunta koostu valvojista ja valvottavista ja valvontaa toteutetaan
väkivallalla ja sen uhalla. Tämä on yhteiskuntamme salainen perusta. Mutta
kuka valvo valvojia? Totuus on, että yhteiskunta rekentuu pienen eliitin ympärille, eikä pientä eliittiä valvo kukaan. Pieni eliitti määrää ja asettaa yhteiskunnalle suuntaviivan ja ideologian. Sama pieni eliitti valvoo valtaansa ja integroi tai tuhoaa nousevia poliittisia, sosiaalisia tai taloudellisia ryhmittymiä, jotteivat ne lähde kyseenalaistamaan heidän valta-asemaa. Tämä pieni eliitti on valvojien, eli virkamiesluokan yläpuolella, sillä he mahdollistavat virkamiesten toiminnan.
"Kun
sääntöjä ei valvota, niin sääntöjä ei ole."
Yhtälailla valvojat ovat
ihmisiä, jotka pelkäävät omasta puolestaan tai ovat korruptoitavissa rahalla ja palveluksilla. Näin ollen valvojat
toteuttavat omaa valta-asemaansa mielivaltaisesti pysyäkseen pinnalla, vaikkakin usein saman
yhteiskunnallisen dogmatiikan sanelemana kuin valvottavatkin elämäänsä toteuttavat. Valvovaa virkamiesluokkaa tietysti valvoo yhteiskunnallinen eliitti. Aina kuitenkin löytyy ihmisiä valta-asemista
valvojien paikalta, jotka eivät sisäistä yhteiskunnalista dogmaa ja näin
ollen kunnioita niitä. Näitä virkamiehiä eliitti valvoo, ja riippuen tilanteesta he tuhoavat heidät tai integroivat heidät osaksi järjestelmää.
Yhteiskuntamme päättäjät päättävät poliittiset päämäärät, säännöt ja lait, joita sitten
byrokraatit, vastuuhenkilöt ja organisaattorit pyrkivät
yhteiskunnassamme toteuttamaan. Päättäjien takana on eriävät eturyhmät ja tämä edellä mainuttu eliitti. Lait ja säädökset ovat eturyhmien ja eliitin edun mukaisia, ja vain ohjeita karjalle joita yhteiskuntarakenteet kaitsee. Yhteiskunta koostuu aina valvojista ja valvottavista
ja näin ollen kaikki se mitä valtion byrokraatit tai yksityinen puolen
toimijat eivät pysty vapaaehtoisuudella teettämään käytetään
voimakeinoja valvottavia kohtaan. Jokainen kansalainen joka laittaa
valtiolle vastaan onnistuneesti ja toistuvasti kohtaa jossain vaiheessa
poliisin. Poliisi nostaa voimankäytön tasoaan sitä mukaan miten
onnistuneesti kansalainen laittaa vastaan. Vaikka moni kansalainen ei
sitä halua ajatella, niin voimankäytön korkein taso on tappava, ja
monelle tämä on vaikea moraalisista syistä sisäistää. Oli kyseessä iso-
tai pikkurikos, niin laittamalla vastaan sinä rikot enemmän lakeja, ja
tilanne tältä osalta kärjistyy. Kärjistyminen tarkoittaa, että poliisin
voimankäyttö kasvaa. Oli valtio miten demokraattinen, humaani ja
liberaali tahansa, niin jokaisen lain ja päätöksen takana turvaamassa on
aina valtion väkivaltakoneisto.
Yhteiskunnan yksityistä kuten myös julkista puolta kuitenkin ohjaa
pragmaattinen oman edun tavoittelu. Vapaamarkkinassa oman edun
tavoittelu näkyy selkeämmin, eikä tätä kyseenalaisteta
yhteiskunnallisesti mitenkään järkevällä ja rakentavalla tavalla, sillä
kaikki rakentava kritiikki marginalisoidaan ja trivialisoidaan. Tämä
kapitalistinen psykologia on osa ihmisyyttä, eikä sitä voida koskaan
hävittää. Ihminen haluaa omistaa. Yhteiskunnat ja sen päättäjät vain
valjastavat ihmisen psykologisia taipumuksia, kuten seksuaalisuutta,
maskuliinisuutta, feminiinisyyttä, vihaa, pelkoa, häpeää, ylpeyttä ja
kunniaa. Näistä taipumuksista rakennetaan yhteiskunnan ideaalit ja
arvot. Ihmisen psykologiaa ei voida rakenteellisesti sen enempää
muuttaa, mutta sitä voidaan valjastaa palvelemaan mitä tahansa
valtaapitävät haluavat. Tuomalla esiin stereotypioita posiitivisesti tai
negatiivisesti voidaan sosiaalisesti ohjelmoida kansalaisia.
Rakentamalla ja mainostamalla ideaaleja saadaan ihmiset haluttuun
muottiin.
Kaikissa yhteiskunnan osa-alueissa ihmiset ajavat omaa etuaan, ja
tekevät päätöksiä, jotka saattavat olla ristiriidassa yhteiskunnan
moraalisten arvojen ja muiden instituutiollisten kanssa. Yhteiskunnan on
kuitenkin toimittava yhdesä, sillä muuten me emme elä yhteiskunnassa,
ja tässä lepää yhteiskunnan sisäinen paradoxi. Yksilön ja yhteisön
intressit eivät välttämättä aina kohtaa, kuitenkin yhteiskunnan intressi
on yksilön hyvinvointi. Yhteiskunnassa yksilöt kilpaillaan resursseista
ja mahdollisuuksista. Tämä kilpailun juuri se kilpailu, jota kommunismi
lupasi taistella vastaan, ja jota liberalismi onnistui valjastamaan.
Molemmat kuitenkin näkevät tämän ilmiön idealistisesti, eivätkä halua
katsoa mitä se vaikuttaa yhteiskuntaan kokonaisuudessaan.
Ihmiset luovat keskenään hierarkiaa ja taistelevat tuosta hierarkiasta,
mutta samalla luovat yhteisön, eli yhteiskunnan, jonka sisällä tuota
kilpailua yhteisin säännöin toteutetaan. Hierarkiaa on yhteiskunnassa
kaikkialla, eikä sitä tulla koskaan kitkemään, vaikka dogmaattisesti
julistetaan aamusta iltaan valtamediassa tasa-arvoa. Tasa-arvo
retoriikkaa on käytetty vahvana moraalisena aseena eriäviä yhteiskunnan
sisällä toimivia ryhmiä kohtaan. Muutoket ovat luoneet kaikkea muuta
kuin tasa-arvoa tai hyvinvointia. Vaikka muutokset ovat tuoneet
länsimaat rappioon ja kohti tuhoaan, niin silti yhteiskunnan on
pystyttävä ylläpitämään siedettävää elintosoa, jotta kansalaiset eivät
ala kysymään ja etsimään totuuksia lupausten ja utopian alta. Valtion ei
tarvitse toteuttaa lupauksiaan, vaan varmistaa, että demokraattisesti
valtaosa ihmisistä elää tyytyväisyydessä.
Rumaa politiikkaa piilotetaan moraalisesti hyvältä ja kauniita
näyttävään lupauksien viittaan, ja kaunista politiikkaa mustamaalataan
moraalittomuudeksi ja rumaksi. Toisaalta tehdään kauniita lupauksia,
mutta äänestäjiä ja kansalaisia petetään, sillä lopputuloksia ei
toteudu. Joskus päätöksistä ei kerrota ja niitä tehdään kaikessa
rauhassa suljettujen ovien takana, joka taas hävittää lopunkin uskon
demokratiaan ja tasa-arvoon.
Yhteiskunta on aina niin hyvä kuin sen päättäjät ovat. Tämä sama
periaate pätee auktoritaarisissa yhteiskunnissa, mutta se on läsnä myös
demokratioissa yhteiskunnassa. Demokratia vetää yhteiskunnalliset
standarit kohti keskinkertaisuutta. Kansalaiset eivät ole rationaalisia,
vaan äänestävät sitä minkä he kokevat moraalisesti oikeaksi ja sitä
minkä he kokevat yleiseksi, koska haluavat kuulua joukkoon. He ovat
ostettavissa ja hetkellisyyteen uppoontuvia, ja tästä syystä myös
päättäjät tulevat olemaan ostettavissa ja hetkellisyyteen uppoontuvia.
Kansalaiset valikoivat päättäjät omaksi kuvakseen. He äänestävät sitä
keneen he voivat eniten samaistua, ja tästä syystä demokratiassa
politiikot ovat valehtelevia pragmaatikkoja.
Politiikkaa ohjaa rahan ja median valta, ja tästä syystä pragmaattisuus
ja korruptio, joka estää kauniiden lupausten toteutumisen. Demokratia ja
sen ideaali on itsessään valhe. Rahalla saa ja media myy valtaapitävien
päätökset. Jos media ei pidä valtaapitävistä, niin valtamedia aloittaa
kovan mediakamppanjan valtaapitäviä vastaan. Politiikkojen itsekäs oman
edun tavoittelu piilotetaan moraalisen idealismin taakse, jota uskoo
kaikki idealistit, ja idealisteja löytyy aina.
Yhteiskunta rappeutuu arvoista ja ideaaleista, ja tästä syystä toimiva
yhteiskunta pyrkii aktiivisesti suojelemaan arvojaan ja ideaalejaan. Jos
yhteiskunnan johdossa ja valtion muissa elimissä yhteiskuntaarvojen
suojelu katoaa, eli niin sanotusti valtaapitävät passivoituvat, niin
yhteiskunta kuolee. Päättäjät ovat hyviä päättäjiä vain jos he
suojelevat ideaalia. Oli ideaali mikä tahansa (kommunismi, liberalismi,
kansallissosialismi, sosiaalidemokratia, monarkia, jne). Päättäjät
voivat olla hyviä vain jos he ovat fanaattisia omissa arvoissaan ja
taloudellisesti omavaraisia. Näin politiikkoja ei voi ostaa. Siksi
politiikkojen fanaattisuus ja varallisuus eivät ole huonoja asioita.
Yhteiskunta joka haluaa rakentaa immuniteettia nykyiselle manipulaatiolle on otettava huomioon miten nykyisellään kansalaisia ja yksilöä manipuloidaan median, rahan ja sosiaalisen aseman kautta. Yhteiskunnan pitäisi pyrkiä rehellisyyteen ja tätä kautta tuomaan esiin ne mekaaniset tavat, jolla kansalaisia hallitaan ja jolla tuota valtaa yritetään piilottaa. Yhteiskunta myös tarvitsee rehellisen suhteen valvottavien ja valvojien välille, jolloin niiden välillä on luottamus. Ilman rehellisyyttä ja sitä kautta luottamusta ei yhteiskunta voi toimia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti