Mitä sosialismi on?
Jotta ymmärtäisimme sosialismin juuria, on meidän tunnettava länsimaista
yhteiskuntaa ravisuttaneet suuret sosiaaliset rakennemuutokset. Mistä
historian ilmiöistä yhteiskunnallinen epäoikeudenmukaisuus kumpuaa ja
kuinka epäkohtia on pyritty korjaamaan?
Vanha keskiajalta peräisin nelijakoinen sääty-yhteiskunta muuttui
teollistumisen ja kaupungistumisen myötä kaksijakoiseksi yhteiskunnaksi,
jossa oli proletaarinen työväki ja kapitalistinen eliitti. Teollisen
vallankumouksen myötä 1700- ja 1800-luvuilla nousi kysymys työväen
oikeuksista. Työolosuhteet olivat vaarallisia, työtunnit pitkiä ja
palkat pieniä. Työväki pystyi hädin tuskin tulemaan toimeen
ansaitsemillaan palkoilla. Tästä nousi idea työolosuhteiden
parantamisesta, mutta työnantajat eivät ensinkään ilahtuneet
uudistuksista, koska ne nostaisivat yritysten kustannuksia. Jotta
palkansaajat pystyivät saavuttamaan uudistuksia työpaikalla, piti heidän
perustaa työväenyhdistyksiä ja ammattiliittoja. Näin käytännön
sosialismi sai alkunsa.
Klassinen sosialismi tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan
työläisliikettä, jonka tarkoituksena on ajaa palkansaajien etuja
työympäristössä. Sosialismi on siis työväen omien oikeuksien
puolustamista rahanvaltaa vastaan. Tämä kamppailu aiheutti monien
poliittisten ja filosofisten ajatuksien synnyn Ranskassa ja etenkin
Preussissa, jossa uusien yhteiskunnallisten aatteiden kirjo oli valtava.
Sosialismin muutos työväen kansanliikkeestä maailmankatsomukselliseksi liikehdinnäksi
Sosialismin alkuhistoriassa syntyi heti kaksi toisistaan selkeästi
eroavaa ajattelumallia, jotka perustuivat erilaisiin tapoihin ratkaista
kapitalismin luomat ongelmat. Näitä kahta kutsuttiin
progressiivisuudeksi ja reaktionaarisuudeksi. Progressiivisen ajattelun
kannattajat halusivat kokonaisvaltaista muutosta yhteiskuntaan, kun taas
reaktionaarinen koulukunta uskoi vielä kapitalistisen taloussysteemin
toimivuuteen, mutta näki sosialististen uudistusten tärkeyden
kansalaisten elintason ja työympäristöjen parantamiseksi.
Progressiivinen tarkoittaa edistyksellistä, reaktionaarinen
taantumuksellista. Marxistit ovatkin taitavasti kyenneet vääristämään
käyttämäämme kieltä omaksi edukseen.
Progressiivisista ajatuksista lähti liikkeelle kaksi pääsuuntaa,
joita kutsuttiin anarkismiksi ja marxismiksi. Nämä ajatukset eivät enää
ottaneet pelkästään kantaa työväen oikeustaisteluun, vaan loivat
kokonaan uusia teoreettisia yhteiskuntarakenteita,
maailmankatsomuksellisia näkemyksiä, talousmalleja ja ihmiskäsityksiä.
Samasta lähteestä virtasivat myös aatteet kuten moderni humanismi,
nihilismi, liberalismi sekä usko universaaliin ihmisarvoon. Liberalismi
on tosin paljon vanhempi ideana kuin anarkismi ja marxismi, ja siksi se
oli tärkeä rakennusosa kahden uuden teorian synnyssä. Näiden aatteiden
historia onkin punoutunut tiukasti ristiin ja ne ovat vaikuttaneet
paitsi toisiinsa, myös yleisesti modernien länsimaiden kulttuuriin ja
arvoihin.
Reaktionaarinen kanta rakennettiin pikemminkin rationaalisuuden ja
realistisuuden ympärille. Ristiriitoja lähdettiin ratkomaan
ongelmakohtaisesti. Progressiivisuus sen sijaan ajoi suureellisempia
käsityksiä utopistisesta maailmasta. Sen ehdoton henki vaati erittäin
suuria sosiaalisia ja yhteiskuntarakenteellisia muutoksia, jotka
johtivat Euroopassa sekä muualla maailmassa väkivaltaisuuksiin ja jopa
sisällissotiin.
Ranskan vallankumouksen aikana sosialistista liikehdintää ohjasivat
vallankumoukselliset adjutantit ja anarkismin kannattajat, jotka
ohjasivat julkista keskustelua ja heikensivät reaktionaarista ajattelua
jakamalla poliittisen rintaman vasemmistoon ja oikeistoon. Myöhemmin
marxistiset teoreetikot jatkoivat siitä, mihin Ranskassa jäätiin.
Anarkismin ja marxismin kannattajat vaativat suuria muutoksia, joihin
reaktionaarit eivät heidän mielestään kyenneet. Mitään vallankumousta ei
heidän mukaansa tulisi, jos yhteiskunnalliset ongelmat voitaisiin
ratkaista helpommalla tavalla ja välttää näin vallankumous.
Saksalainen romantiikka
Preussilainen sosialismi alkoi romanttisesta nationalismin synnystä
1800-luvun alussa, jolloin filosofi Johann Fichte esitti pitämissään
puheissa idean saksalaisen ideaalikuvasta ja saksalaisuudesta. Nämä
ajatukset nousivat nopeasti Preussin maakunnissa ja saksaa puhuvissa
yhteisöissä. Tästä alkoi kansallisen identiteetin rakentaminen, joka
koostui rohkeudesta, kansallisylpeydestä, voimakkuudesta, analyyttisestä
ajattelusta sekä rehellisyydestä tavoitteena olla jokaisen saksalaisen
ihanteena.
'
Tarkoituksena oli yhdistää saksalaiset vastustamaan ranskalaisia
valloittajia, jotka yrittivät ryövätä saksalaisten rahat, tuotannon ja
luonnonvarat. Tästä nousi kansallinen rintama ulkomaisia valloittajia
vastaan ja yhteishenki, jonka tarkoituksena oli suojella saksalaisia. Se
kulminoitui sosiaaliseksi tahdoksi elää ja palvella muita saksalaisia,
lähimmäisten auttamiseen ja tahdoksi luoda Saksasta veljellinen yhteisö,
jossa kaikki työskentelevät kansalaiset olisivat lähtökohtaisesti
arvokkaita. Lähtökohdat sosialismille olivat siis hyvin erilaiset kuin
esimerkiksi marxismissa.
Sosialismin ihanne näkyi myös taiteen ja kauneuden
korostamisessa saksalaisessa yhteiskunnassa. Vanhoja taloja ja linnoja
ylläpidettiin ja arvostettiin kulttuurihistoriallisina aarteina.
Taidetta luotiin juhlistamaan saksalaista kauneutta ja historiaa.
Tarkoituksena oli luoda arvokkuuden ja kauneuden mutta myös
saksalaisuuden standardi, jota kaikki saksalaiset yrittäisivät
tavoitella. Tämä ei siis tarkoittanut sitä, että arvokkuus nähtiin
saksalaisten kesken automaattisena. Yleinen näkemys oli, että arvokkuus
piti ansaita omilla arvokkailla teoilla, mikä taas nähtiin osana
saksalaista identiteettiä.
Romantiikan ajan ajatteluun vaikuttivat sen hetkiset suuret
saksalaiset ideologit Karl ja August Wilhelm Schlegelin sekä tunnettu
modernin filosofian oppi-isä Friedrich Nietzsche. Heidän innoittamanaan
syntyi kansanliike, joka perustui kansallismielisyyteen, vahvan
saksalaisen kulttuurin ja kansallishengen kehittämiseen.
Preussilainen sosialismi
Preussilainen sosialismi sai lopullisen muotonsa ekonomistien ja
sosiologien Werner Sombarin, Johann Plengen ja Oswald Spenglerin
teoksissa 1900-luvun alussa. Oswald Spengler kirjoitti vuonna 1920
kirjan Preussilaisuus ja sosialismi, jossa hän esitti idean
kansallismielisten ja sosialistien yhteen liittymisestä kapitalistisia
ja liberalistisia voimia vastaan.
Spenglerin kirja käsitteli laajasti demokratian vikoja, ja hän totesi
sen olevan vain oligarkiaa valheellisesti kansanvallaksi
naamioituneena. Hän huomautti vallan siirtyvän näennäisessä
kansanvallassa todellisuudessa medialle, joka taas ohjaisi äänestäjien
mielipidettä tahdottuun suuntaan reagoimalla yhteiskunnan tapahtumiin ja
poliittisiin muutoksiin asenteellisesti. Erityisen ongelmallisena
demokratiassa Spengler koki puoluejärjestelmän.
”Epärehellisyyden henki virtaa koko demokraattisen teorian yli
aina Jean-Jacques Rousseausta asti. Demokratian edustajat ovat yleensä
hiljaa järjestelmänsä rakenteista ja käytännön toiminnasta, mutta jos he
sattuvat puhumaan demokratiasta, käyttävät he tyhjää retoriikkaa, koska
he kieltäytyvät näkemästä kansanvallan utopistista luonnetta.”
”Todellisuudessa demokratiaa ohjaa aina tusina lahjakkaita ihmisiä.”
Kirjassaan Spengler kuvaa pasifismin ja imperialismin suhdetta
toisiinsa. Hän tuomitsee suoranaisen pasifismin, koska näkee sen
henkisenä ja poliittisena luovuttamisena. Hän tuomitsee myös
imperialismin ja muiden valtioiden ja kulttuurien sortamisen sekä
sotilaallisen ja taloudellisen alistamisen. Hänen mielestään kansojen
tulee puolustaa itseään ja perintöään, mutta ottaa myös huomioon muiden
valtioiden koskemattomuus.
Spengler varoitti ennustamastaan suuryritysten sanelemasta
globalisaatiosta, joka nykyään tunnetaan politiikassamme nimellä
uusliberalismi: ”[...] kansalaisten luoma hallinto tarkoittaa
englantilaisten mukaan järjestelmää, jossa suuryritysjohtajien luoma
oligarkia hyväksikäyttää kansalaisia taloudellisesti. Tätä edesauttavat
kansanedustajat ja heidän säätämänsä lait.”
Spengler väitti preussilaisen sosialismin olevan kaikkialla Saksassa
ja saksalaisissa. Hän kuvaili sosialismia luokkajaottelun ulkopuolelta.
Preussilaisen sosialistisen luonteen hän kuvasi luovana, yleisenä
kansallisena huolenpitona, välittämisenä yleisestä hyvinvoinnista, työnä
ja tuottavuutena sekä itsensä uhraamisena. Hän myös kuvaili sosialismia
luokkajaottelun ulkopuolelta: ”Sosialismin merkitys ei tarkoita
yhteiskunnallisen elämän rakentamista rikkaiden ja köyhien
vastakkainasettelulle, vaan yksilön taidoille ja saavutuksille yhteisöön
nähden.”
Spengler painotti Preussilaisen sosialismin tärkeyttä saksalaisessa
yhteiskunnassa, jotta saksalaiset voivat vapauttaa itsensä
kansainvälisten kapitalistien ja poliittisten voimien alta. Hän myös
tuomitsi marxismin ja sanoi sen olevan sopimaton saksalaisille. Spengler
sanoi marxismin olevan vain kapitalismia työväelle, ei oikeaa
sosialismia.
”Preussilaisuus ja sosialismi seisovat yhdessä syvintä
englantilaista olemusta vastaan, joka vaikuttaa meihin kaikkiin
kansalaisina. Tuo syöpä satuttaa, vammauttaa ja varastaa meidän
sielumme. Työväen on vapautettava itsensä marxistisesta illuusiosta.
Marx (henkilö ja aate) on kuollut, mutta ajatuksena ja ideana sosialismi
on vasta alussa. Työntekijöille on vaihtoehtoina vain preussiaaninen
sosialismi tai ei mitään. Konservatiiveilla on jäljellä vaihtoehtoisesti
joko tietoinen sosialismi tai lopullinen tuhoutuminen. Me tarvitsemme
vapautuksen englantilais-ranskalaisesta demokratiasta. Me tarvitsemme
oman sosialismimme.”
Samoihin aikoihin samassa maassa syttyikin vahva kansallisen
sosialismin liike vastavoimana marxismin ja kapitalismin
kansainväliselle nousulle. Spengler itse ei pessimistinä ja
tieteelliseen maailmankuvaan epäluuloisesti suhtautuneena lähtenyt
lopulta mukaan kansallissosialistiseen taisteluun, mutta hänen
ajatuksensa marxismista, liberalismista ja kapitalismista ovat nyt yhtä
ajankohtaisia kuin sata vuotta sitten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti