keskiviikko 1. huhtikuuta 2015

Ylpeys yhteisöllisyyden rakentavana tekijänä

Usein kuuluu sanottavan, että kansallismieliset ovat tyhmiä, koska he kokevat ylpeyttä muiden maamiesten, kansallissankarien ja esi-isien teoista ja saavutuksista. Kuitenkaan kukaan ei kutsu ihmistä tyhmäksi, jos ihminen kokee ylpeyttä omien ystäviensä tai perheenjäsentensä saavutuksista. Ylpeyden tunteminen muiden ihmisten teosta on osoitus sosiaalisesta kunnioituksesta. Ylpeydellä ja kunnialla on sosiaalinen tehtävä ystävyyden ja yhteisöllisyyden ylläpitämisessä.

"Kansallismielisyys opettaa ylpeilemään asioista, joita et ole tehnyt, ja vihaamaan ihmisiä, joita et ole tavannut."

Tämä häpäisyretoriikka toimii hyvin ihmisiin, jotka ajattelevat liberalismin, eli yksilöllisyys arvomaaikman kautta. Liberaalit näkevät kansallismielisyyden pelkästään teennäisenä asiana, koska he näkevät identiteetin relativistisena ja aina muuttuvana asiana, joka oikeuttaa kansallismieisiä vihaamaan ulkoryhmiä. Liberaalit leimaavat sosiaaliset identiteetit noin yleisesti voidakseen vähätellä niitä ja julistaa individualismia. Heille etnisten identiteettien kollektiivinen leimaaminen ei toimi sosiopoliittisen dynamiikan ymmärtämisenä ja selventämisenä, vaan he rinnastavat kaikki ihmisten kategoroinnit vähättelynä ja halveksuntana.

Yhteisöllisyyden teennäisenä näkevät liberaaliset ihmiset elävät suojatussa ympäristössä, mikä hyvin ironisesti suojelee, ja hyväksyy heidän yhteiskuntaansa vähättelevää käytöstä. Liberaalit saavat yhteiskunnallista suojelusta, joka nimenomaan on mahdollista yhteisön tuottaman turvallisuuden ja yhteiskunnan kautta. Yhteiskunnallinen hyvinvointi ja turvallisuus kehittyi tribalistisesta altruismista, ja on juuri sitä kollektiivisuutta mitä nämä individualismia sokeasti ylistävät ihmiset yrittävät häpäistä. Tämä kaksinaismoraalinen ajattelu on yleistä liberaaleille, jotka ajattelevat kaikkia sosiaalisia kanssakäymisiä yksilöllisyyden kautta, mutta nauttivat kollektiivisuuden tuomaa turvaa. Nämä ihmiset eivät kykene ymmärtämään psykologiaa, ja ihmisen sosiaalista dynamiikkaa, koska ne pyörivät sosialisoitumisen, projektioiden ja assosiaatioiden ympärillä. He puhuvat tunteista aivan kuin tunteilla ei olisi lähtökohtaista evoluutiollista ja sosiaalista syytä. He eivät ymmärrä, että sosiaalinen vuorovaikutus vaatii ylpeyden tunnetta suojelemaan ja vahvistamaan yhteistä sosiaalista sidettä. Sosiaaliset identiteetit ja suhteet vaativat ylpeyttä vahvistaakseen identiteettiä.

Ylpeys on evoluutiollisesti kehittynyt ylläpitämään eläimen itsetuntoa, ja suojelemaan identiteettiä yksilössä itsessään sekä laumassa. Ylpeys luo yhteenkuuluvuutta ja näin ollen turvaa. Tästä syystä kollektiivinen ylpeys omaa laumaa kohtaan on tärkeää lauman toimivuuden ja sen altruistisuuden takaamiseksi.

Ylpeydellä on siis sosiaalinen funktio, ja absoluuttista individualistisuutta ylistävät ihmiset eivät halua tätä myöntää. Ylpeys kollektiivisista saavutuksista kannustaa muita kehittymään. Se toimii inspiraationa, ja muiden kannustus, sekä ihannointi palkitsevat ihmistä yhteisönsä sisällä. Ylpeys ja ihannointi ovat molemmat sosiaalisia tunteita, jotka ovat evoluutiollisen paineen kautta kehittäneet tribaalisuutta ja yhteiskuntamme selviytymistä.

Ihmiset, jotka väittävät että nationalismi on luonnotonta, eivät ymmärrä, että se on vain yksi kollektiivisuuden muoto laumaeläimissä. Ihmiset, jotka väittävät että ylpeys muiden teoista olisi jotenkin huono asia, ovat tyhmiä, koska he eivät ymmärrä että ylpeys muiden toiminnasta inspiroi ja kannustaa muita lauman jäseniä käyttäytymään altruistisesti ja auttamaan kollektiivista etua.

Ihmiset, jotka väittävät ihmisyydelle kehittyneen tunteita, joilla ei ole enää 2000-luvulla mitään virkaa ovat idiootteja. Ylpeydellä ja ihannoinnilla on tärkeä funktio yhteiskunnassamme nyt ja tulevaisuudessa.

Altruismi psykologisena toimintana on nimenomaan kehittynyt lauman edun edesauttamiseksi. Siksi esimerkiksi äiti voi uhrata itsensä lapsensa takia, tai mies itsensä maansa tai kuninkaansa takia. Me teemme paljon biologisesta näkökulmastamme irrationaalisia asioita, koska me olemme laumaeläimiä.

Mutta altruismi altruismin takia on tyhmää. Altruismi vaatii luottamusta altruistisen yhteisön sisällä! Jos siellä on mätä omena, joka käyttää hyväksi muita, ja polkee muiden etuja, niin tuo altruismi ei enää hyödytä hyväksikäytettyjä ihmisiä. Siksi sokea altruismi on tyhmää. Maailmassa on 7 miljardia ihmistä, joten on täysin järjetöntä kuvitella että tuosta 7 miljardista ihmisestä ei löydy murhaajia, raiskareita, tai muuten vaan varkaita ja vittupäitä. Siksi sokea altruismi "ihmisyyden" nimeen on järjetöntä. Altruismi toimii parhaiten nepotismina. Siksi esimerkiksi mafiat ja rikollisjärjestöt ovat yleensä suurperheellisiä. Perhe on sosialistinen yksikkö, jossa lauman arvo tulee sen jäsenistä ja heidän yhteistyöstään. Perhe on aina antikapitalistinen yksikkö. Nepotismi on täysin luonnollinen evoluution kehittämä turvaverkko selviytymiseen hankalissa ja kurjissa olosuhteissa. Nepotismi on luonnon omaa sosialismia.

Tribalismi on luonnollista. Eläimet luovat yhteisöjä, ja tukeutuvat toinen toisiinsa, koska ne kokevat henkilökohtaista vajaavaisuutta ja heikkoutta. Ympäröivä maailma on kylmä ja julma, mutta yhteisö tuo lämpöä ja turvaa. Ihminen liittoutuu parantaakseen mahdollisuuksiaan kilpailtaessa elintilasta ja selviytymisestä. Kollektiivisuus siis on normaalia ja luonnollista, ja sitä esiintyy kaikkialla, ja kaikissa eläinryhmissä. Luonnossa heikkous on läsnä, koska luonto on kamppailua, ja vahvimman oikeutta.

Tribalistisuus on altruismia. Altruismi voidaan nopeasti määrittää rakkautena, eli samaistumisena omaa laumaa kohtaan. Tämä samaistuminen toiseuteen saa yksilön välittämään laumastaan itseään enemmän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti